Sådan kommer du i gang med en løbevogn!

Vi går så småt den lysere tid i møde, hvilket betyder, at flere og flere tager løbeskoene frem fra skabet, og da man som småbørnsforældre er ekstra udfordret i at finde tid til træning i dagligdagen, vælger mange at tage barnet med sig i en løbevogn, da man kan træne mens barnet sover, og dermed slå to fluer med et smæk. I denne artikel har vi et par gode tips til dig, der tænker på at løbetræne med dit barn. 

Første skridt på vej mod at blive en mesterløber er selvfølgelig at finde en løbevogn, eller en Babyjogger som det populært også kaldes, med alle de nødvendige funktioner. Der er mange forskellige løbevogn på markedet, men det vigtigste er, at du finder en, der er godkendt som løbevogn og som har et forhjul, der enten er fastlåst eller kan låses samt én, der har god affjedring, da dette giver større komfort og stabilitet.

 

@@Thule-produktbild.png

 

Find den rigtige vogn
Urban Glide vogn fra Thule er et godt valg af løbevogn, da den med den gode affjedring og det ergonomisk korrekte styr, giver en behagelig løbetur for både barn og forældre. Når I ikke er ude og løbe Danmark tyndt, kan løbevognen nemt bruges som almindelig klapvogn, hvilket gør det til en smart to i én-løsning. Thule løbevogn har desuden:
- Store lufthjul med god affjedring, der giver en jævn og behagelig løbetur
- Drejeligt forhjul med lås, som gør vognen nem at styre på gåture såvel som løbeture
- Ergonomisk korrekt styr
- Stort opbevaringsrum
- Stor kaleche, der beskytter mod sol og vind
- En liftdel der kan tilkøbes, hvis man vil bruge vognen som barnevogn, når barnet er mellem 0-6 måneder
 
Thule løbevogn er desuden let at klappe sammen og tage med sig, hvilket kan være særligt smart for dig, der vil have vognen med i bilen.

 

4 gode råd til løbetræning med løbevogn
Når den rigtige vogn er i hus, er man næsten klar til at snøre skoene og komme afsted, men inden da vil vi dog anbefale, at du overvejer disse fire ting, så både du og barnet får en dejlig oplevelse:
-  Løb først, når barnet er over 6 måneder, da det selv skal kunne holde hovedet. Ellers er der risiko for, at der kan ske skader på barnets ryg og nakke.
- Klæd barnet rigtigt på – ikke for meget og ikke for lidt. Hvis du er i tvivl om, hvor meget tøj barnet skal have på, er det godt med mange lag, så I kan tage noget af på turen.
 - Pak en ekstra taske med det mest nødvendige som bleer, mad og tøj, i tilfælde af at I bliver nødt til at lave et nødstop.
- Sidst men ikke mindst – læg blødt ud med løbetræningen. Det er hårdt at løbe med en løbevogn, så sæt et behageligt niveau fra starten, og begynd så småt at udfordre dig selv efterhånden som du bliver mere tryg. For nogle kan det endda fungere at starte med at gå ture med vognen og derefter begynde med Power Walk og til sidst løbetræning. 

 
Synes du også, at det kan være svært at komme afsted? Hvorfor ikke træne med en veninde eller en fra mødregruppen! Det er ofte sjovere, når man er flere, samt at det bliver nemmere at komme op af sofaen, hvis du ved, at der står én og venter på dig. 

Kilde: runnersworld.se