Leger mit barn normalt?

Det er noget af det bedste i verden at se sine børn lege! Det er nok en gammel nyhed, at børn har brug for at lege for at udvikle sig og forstå deres omgivelser. Derfor kan vi forældre godt være meget opmærksomme på, hvordan vores børn leger, hvor meget de leger, om de leger med andre, om de leger alene eller måske slet ikke rigtigt leger overhovedet.

Men hvad regner vi egentlig for leg? Findes der noget, som er ”rigtig leg”? Er der oven i købet nogle lege, der er bedre eller dårligere end andre? Realiteten er, at børn og voksne ofte har forskellige opfattelser af leg. Det er måske også grunden til, at vi voksne så tit undrer os over, hvorfor vores børn leger, som de gør.

Når vi taler om børnenes leg, dukker disse tre problematikker ofte op:

  1. ”Mit barn leger forkert”
    Man kan nogle gange tage sig selv i at forsøge på at styre sit barns leg. Voksne har en tendens til at lede legen hen mod det stille og lærerige med en masse sansestimulering, hvor legen ikke må være for larmende eller for stille. Vi glemmer ofte, at den aktive leg, hvor barnet ”bare drøner rundt og råber”, er præcis lige så meget leg, som alt andet. På samme måde kan vi glemme den helt stille leg, som er mindst lige så vigtig, hvor barnet kan lege i fred og ro og give sig tid til at være og tænke selv. Selv om vi voksne ikke helt kan forstå, hvad der sker, så kan barnet være helt fordybet i sin leg.
     
  2. ”Mit barn kan ikke lege selv”
    Hvis børn ikke har lyst til at lege alene, handler det ikke om, at børnene ikke kan lege, men oftere at forælderen er til stede til at lege med barnet. Børn har naturligvis behov for nærvær og opmærksomhed fra voksne, så vi er ofte bange for at sige nej, også selvom vi hverken har tid eller lyst til at sidde på gulvet og lege. Men det er helt okay! I starten kan det måske føre til lidt brok, men efter en kort periode, hvor barnet lærer at underholde sig selv, kan det fint lege alene. Man må kede sig en gang imellem, hvis man også skal kunne have det sjovt. 😉
     
  3. ”Mit barn leger ikke med andre børn”
    Når dit barn ikke deltager i den fælles leg, hænger det ofte sammen med, at barnet selv trækker sig eller at børnene ikke forstår hinandens leg. Det kan føre til, at børnene kan skubbe hinanden væk, så det er vigtigt, at vi voksne er i nærheden til at hjælpe med at skabe struktur og tryghed, så børnene kan lege videre. Undersøgelser viser, at når en tillidsfuld voksen er i nærheden, så tør børnene i højere grad at lege med andre børn. Hvis børnene desuden bliver hjulpet lidt på vej, kan de ofte også finde ud af at lege sammen bagefter.

Når man leger kan alt (med lidt fantasi) blive til hvad som helst. 😊 En skovl kan blive en flyver, og en bænk kan blive en båd. Der er også noget legetøj, som studier har bevist er godt for børnene. Et glimrende eksempel på sådan et legetøj er dukker. Leg med dukker opmuntrer børnene til at lege på mange forskellige måder, udvikle deres fantasi og mange andre typer udvikling – og det sker både når de leger alene, og når de leger sammen med andre.

Leg med dukker udvikler også kreativiteten, hvor barnet opbygger en identitet, genoplever eller genskaber oplevelser, som de har haft sammen med voksne, mener Lars-Erik Berg, professor i socialpsykologi. At lege med dukker er en måde at udvikle sin empati og sin forståelse for, hvordan man drager omsorg for andre.

Eftersom mange børn fra en tidlig alder begynder at interessere sig for dukker, tænkte vi at fortælle lidt om de skønne dukker fra DesignAFriend! Disse dukker elsker at putte og være sammen med deres venner. De kan også lide at gå til frisøren, male og tage på ferie ✈ 

trends_designafriend.jpg

1. Dukke Isabella 2. Frisørsalon 3. Kimono 4. Sminkebord 5. Dukke Ellie 6. Pyjamas

Husk at dit barn træner sin sociale forståelse og kreativitet – uanset hvordan dit barn leger.

Al leg er god leg! ❤

 

 

Kilder:
pedagogiskamagasinet.se/barn-och-vuxna-har-olika-syn-pa-lek/
specialpedagogik.se/forandrat-arbetssatt-kan-fa-barn-att-leka/  
forskolan.se/docklek-ger-identitet/